Üdvözlet mindenkinek!

A mindennapjaimat firkantom ide az új városomban, Genfben...
Illetve hamarosan Franciaország és Douvaine felfedezése fog következni...


2013. május 13., hétfő

Magyar követelményrendszer az én szememmel

Hangsúlyozom, hogy ez az én egyedi véleményem!
Lehet hogy sokan tiltakoznak ellene!
KATT!

Én még a régi rendszerben tanultam, ahol szerintem elég jól szétválasztották a tanulókat érdeklődésük szerint a különböző tantárgyak szerint a fakultációs rendszerrel, illetve azzal, hogy aki tovább akart tanulni, annak központi felvételit kellett írni.
Ha csak a matematikára hagyatkozunk, akkor az átlag gimnazista, szakközépiskolás a "zöld könyvből" készült fel, ahol a feladatok színvonalát megismerhette.
Szinte mindegyik érettségiben volt egy első- vagy másodfokú egyenlet, ami elég volt a kettes szinthez.
De a többi tantárgyra is igaz szerintem az átláthatóság!
 
Jött az új rendszer, új témakörökkel (amit sokszor a tanárok sem ismernek elég jól), új szemlélettel..
Maguk a tanárok sem tudják, hogy honnan jönnek ezek a feladatok, illetve mire lehet számítani.
Előtérbe került a matematikában a statisztika, kombinatorika, gráfelmélet...
Hogy miért?
Hát elvileg az lett volna a cél, hogy a feladatokat közelítsék a mindennapi élethez, de szerintem ez nem sikerült.
A másik cél az volt, hogy a tanulók szövegértését erősítsék, mert a felmérések szerint ebben éppen nem jeleskedünk. Ezért hosszú, komplikáltan megfogalmazott feladatok kerültek be, amiket sajnos sokan még végigolvasni sem képesek, nem hogy megérteni!
Könyörgöm! A mai gyerekek nem olvasnak! Ezért természetesen értelmezni sem képesek egy hosszabb szöveget!
 
Az én meglátásom szerint ez az új rendszer nagyobb terhet rak a tanulók hátára, és nehezebb a dolguk a tanároknak is.
De! Én már 6 éve nem tanítok, a mostani érettségibe is véletlenül néztem bele, ezért lehet, hogy rosszul gondolom!
Persze itt az új rendszerben is van emelt szintű érettségi...a baj csak az, hogy sok felsőoktatási intézménybe felvesznek középszintűvel is, ezért ez utóbbinak is próbálnak megfelelő színvonalat adni.
Már írtam, de szégyen, hogy a műszaki főiskolán első évben a középiskolás anyagot tanulják matematikából...
Ráadásul amíg én tanítottam, akkor az iskolában nem volt lehetőség az emelt érettségire felkészíteni a tanulókat, bár lehet, hogy ez azóta változott. Bár én is csak 2 ilyen diákkal találkoztam:-)
De én egy mezei szakközépiskolában (tehát nem elit gimnáziumban) tanítottam, ahová kettes átlaggal érkeztek a gyerekek...
 
A követelményrendszerről nem csak a matematika tekintetében írnék, mert szerintem általánosan jellemző rá a túlzás!
Én valószínűleg most történelemből például nem tudnék leérettségizni...
Az természetes, hogy aki érettségizni akar, annak több tudás kell, hogy a fejében legyen, mint egy szakmunkás tanulónak, de már utóbbiak képzésénél is súlyos gondok vannak!
Nem sikerült eltalálni az egyensúlyt...
Igazuk van azoknak, akik azt mondják, hogy sok felesleges dolgot kell megtanulni a gyereknek általános, szakmunkás, szakközépiskolában és gimnáziumban is!!!
Viszont nem tanítják meg őket gondolkodni, tanulni...
Ráadásul ezek a kamu szakközépiskolák nem adnak semmit csak egy érettségit...hol a szakma???
Igen, vannak dolgok, amikre nagyobb szüksége lenne a gyerekeknek, például az általatok felhozott elsősegélynyújtás, stb.
 
 
Haladtam a korral, így a FB-on is jelen vagyok ezzel a bloggal is, ahol több volt kollégám olvassa ezt a bejegyzést.
Kíváncsi vagyok a véleményükre :-)

2 megjegyzés:

  1. Gilda, le a kalappal.
    Tudom, már nem tanítasz, de akkor is tiszteletre méltó, hogy leírod a véleményed és nem "véded a mundér becsületét".
    Én sokat harcoltam ezért, hogy legalább a gyerekeimet tanítók mondják a szemembe (nem kell plénum előtt), hogy sz@r a rendszer.
    Ne sikerült elérnem.
    A saját blogomon írtam már egyszer az itteni oktatásról, most ismét elkészültem egy cikkel a továbbtanulásról. Egyelőre hezitálok, hogy elküldjem-e a HÁ-re, vagy csak ott adjam közre. Sok tanulságos dolog van benne. Nem azt mondom, hogy itt aztán minden tökéletes, de hogy jobb mint az ami jelenleg otthon van, az biztos.
    Gratula a FB-oldalhoz.
    Kacérkodom, hogy csinálok egyet én is.
    :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát ezen nincs mit védeni, akkor sem tettem, amikor még tanítottam!
      Bár én imádom a matematikát, az elegáns feladatmegoldásokat, de mindig tisztában voltam azzal, hogy sokan csak az egyszerűbb dolgokat tudják befogadni. Ez alapján tanítottam, értékeltem...
      Azt nem mondom, hogy ezt mindenki jó szemmel nézte, de nem nagyon érdekelt.
      Hát gondoltam nekem is kell egy ilyen FB oldal, kiléptem az ismeretlenségből :-)
      Várom az írásod a továbbtanulásról!!!

      Törlés