Üdvözlet mindenkinek!

A mindennapjaimat firkantom ide az új városomban, Genfben...
Illetve hamarosan Franciaország és Douvaine felfedezése fog következni...


2013. szeptember 24., kedd

Egész napos iskola...Jó vagy nem jó?

Már írtam az itteni iskoláról, ami gyakorlatilag megfelelhetne az otthon most bevezetett egész napos iskolának.
Itt jól bevált ez a modell, otthon mégis nagy felháborodás fogadta.
Hogy miért?
KATT!

Az ok a szokásos…átgondolatlan tervek, a kivitelezés pedig nélkülöz minden előkészületet, állapotfelmérést, stb.
Íme egy cikk otthonról:
http://www.origo.hu/itthon/20130918-hol-siklott-felre-a-szeptembertol-kotelezo-egesz-napos-iskola.html
Az óriási probléma az, hogy otthon nem a tantárgyakat osztották el egész napra, hanem megtartották a délelőtti oktatást, délután pedig az iskolák zöme nem tud mit kezdeni a gyerekekkel.
Természetesen ezt nehezítette, hogy szülői kérésre felmentést kaphatnak a tanulók a délutáni foglalkozásokról, így a tényleges tanórákat nem lehet áttenni délutánra.
De kérem! Most bevezetünk valamit vagy csak úgy csinálunk, mintha bevezetnénk???
Idéznék a cikkből:
„A mostani, csak nevében egész napos iskolával szemben a tényleges egész napos iskola eszerint azt jelenti (illetve kellett volna jelentenie), hogy a tanórákat és egyéb foglalkozásokat 16 óráig egyenletesen szétosztva szervezik meg.”
Azzal, hogy ezt választható lehetőségként vezették be, ezt lehetetlenné tették.
Nagyon sokan éltek is a lehetőséggel, hogy nem hagyják bent a gyereküket délután a suliban, mert így nincs értelme, ezzel én teljesen egyet is értek.
Számomra ez azért érthetetlen, mert tudom, hogy Magyarországon is működtek már előtte is jól bevált egész napos iskolák, csak sajnos azokat, akik ilyen intézményt vezetnek, illetve itt tanítanak nem kérdezték meg a bevezetés előtt…

Amikor az itteni óraszámokat közzétettem, akkor kértem az otthoniakat, hogy írják meg nekem, hogy ott milyen óraszámban, milyen tantárgyakat tanulnak a diákok első osztályban.
Többen írtak is nekem, ezeket az adatokat mindjárt fel is sorolom!
De kaptam levelet olyan tanító nénitől is, aki már ezelőtt is egész napos iskolában tanított, egy jól bevált módszer szerint, a gyerekek és szülők pedig teljesen elégedettek ezzel abban a kis faluban. Erre a modellre is kitérek a végén, megköszönve az információkat Katának!
Arról is írtam már, hogy más kísérleti képzések is folytak már Magyarországon, amik aztán később eltűntek, mert az éppen aktuális vezetés (iskolai vagy országos szinten) nem tartotta őket érdemesnek a folytatásra…
Én a bevezetett módszert nem kívánom elemezni, mert nincsenek ebben saját tapasztalataim, de a véleményem az, hogy sikerült valamit viszonylag jól átgondolni az illetékeseknek, aztán úgy kivitelezni, hogy az ne érjen semmit.
Ehhez nagyon értenek L
Most úgy tűnhet valakiknek, hogy én esetleg kintről, hívatlan látogatóként kritizálom az otthoni változásokat. Lehet, hogy így is van…
De az oktatásban eltöltött több mint 20 évem ad egy jó rálátást az otthoni problémákra, legalábbis én azt gondolom.
Ezért én most szülőként és pedagógusként is azt mondom, hogy nem szerettem volna, ha a fiam ilyen átgondolatlan rendszerben kezdte volna meg otthon az általános iskolát!
Ezt viszont innen kintről is megállapíthatom L

Akkor jöjjenek a tantárgyak és az óraszámok egy hagyományos általános iskola első osztályában:
heti 25 óra:
magyar (irodalom) - 4
magyar (nyelvtan) - 4
matematika - 4
testnevelés - 4
vizuális kultúra (rajz) - 2
életvitel és gyakorlat (technika) - 1
angol - 1
ének - 2
erkölcstan - 1
környezetismeret - 1
tánc napközis foglalkozás - 1
akinek szükséges: korrepetálás (2 hetenként 1)

Ez az egyik hét programja, a másik héten 1 magyarral kevesebb, 1 matekkal több óra van.

Mindezt 5 délelőttre osztják el, azaz napi 5 óra csak délelőtt!
Arról nem is beszélnék talán, ha nem akarnék pontos tájékoztatást adni, hogy a gyerekek ez idő alatt a padsorokban ülve tanulnak, ami 6 évesen megterhelő lehet a számukra.
Genfben a munkaasztalok körül ülnek, a tanító nénik mindig igyekeznek manuális foglalkozásokkal, játékokkal megtanítani az anyagot, naponta legalább 1 tanítási órát a szabadban töltenek.
Amikor reggel 8-kor kiteszem a gyereket, akkor már az asztalokra van készítve egy tálcára az összes segédeszköz minden gyereknek, amit használni fognak a nap folyamán. Ha benézek a terembe, akkor jó érzéssel tölt el a tudat, hogy úgy látom, hogy ma is jól fognak szórakozni J
Genfben 24-25 órát osztanak fel 4 napra, de ezeket egyenletesen elosztják délelőttre és délutánra. Igen, nekik kb 6 óra jut naponta, de meggyőződésem, hogy nem annyira megterhelő, mintha csak délelőtt 5 órát kellene tanulniuk, ráadásul szerdán pihenhetnek.
Az órák kb. stimmelnek szerintem, itt heti 9 francia, otthon heti 7-8 magyar van, itt heti 5 matek, otthon heti 4-5 matek, stb., itt eggyel kevesebb testnevelés van, a többi tantárgyat pedig nehéz összehasonlítani.
Ami szemet szúrt! 2 hetenként 1 korrepetálás??? Persze a semminél jobb, de a hatékonyságát én megkérdőjelezem!
Majdnem elfelejtettem! Köszi Zénó az információkat!

És itt vannak az óraszámok az egész napos iskolából:
Összesen 22 óra, 5 napra elosztva (délelőttre és délutánra):
magyar nyelv – 8 óra
matematika – 5 óra
testnevelés – 5 óra
rajz – 1 óra
technika-életvitel – 1 óra
ének – 1 óra
környezetismeret – 1 óra (lehetne több is a Kata szerint)
A nap többi részében gyakorlás, tehetséggondozás, fejlesztés, szabadidő-játék…

Végül fogadjátok szeretettel a következő információkat!
Az ő iskolájukban így osztják fel a napot:
Az intézményben iskolaotthon működik, már 15 éve. Jól bevált, a gyerekek terhelése eloszlik a nap folyamán, nem kell hét közben otthoni leckét csinálniuk, a könyveket-füzeteket csak pénteken kell hazavinni (persze ha meg akarják mutatni az aznapi piros pontot, hazavihetik...) J
Az iskolaotthonban két tanító tanít, párban, tantárgymegosztással, amikor csak lehet, kimennek a parkosított, játszóteres nagy iskolaudvarra.
8.15-kor kezd az egyik tanító, majd 11-re jön a párja is. Délben elmennek ebédelni, aztán 13.00-ig szabadidő-sáv, játék-levegőzés-mese-rajzolgatás (az időjárástól függően).
13.00-tól az egyik pedagógus még tart egy tesi órát, utána matek gyakorlás, felzárkóztatás.
A másik pedagógus elviszi egy külön terembe magyar tehetséggondozásra a jobbakat (persze ez elsőben csak a második félévtől van), másik napokon ugyanígy a párja viszi el a jókat matekozni.
A készségtárgyakat délutánra tették, akkor van idő a rajzolásra, énekre-játékra, zenehallgatásra.
15.00-kor uzsonna. Azután jönnek a szakkörök: tánc, rajz, foci, stb. Aki nem jár szakkörre, annak játék, pihenés, esetleg még egyéni gyakorlás az osztályban.
16.00-tól mehetnek haza a helybeliek (vagy jönnek értük).
Fél 5-kor pakolás, sorakozás az iskolabuszokhoz, mert sok a bejáró gyerek (6 km-es sugarú körből...)
Másnap az a tanító néni kezd reggel, aki előző nap délutános volt. Akkor pedig az első megy 11-re, tehát azzal a tanító nénivel gyakorolnak, írják a leckét, aki azt a tantárgyat tanítja.
Csak hét végén van otthoni házi, egy kis matek gyakorló feladatlap, írásból a füzetben előírt gyakorlás, de az olvasókönyvet naponta jó hazavinni, gyakorolni.
Vagyis fel lehet osztani a napot úgy is, hogy a szülők, gyerekek is fontosnak tartsák a délutáni foglakozásokat is, csak akik már ezt sok éve gyakorolják, azokat nem kérdezték meg L
Ha engem kérdeztek, akkor ide szívesen beírattam volna a fiamat!

3 megjegyzés:

  1. Teljesen igazad van.
    Ennek ellenére én azt mondom még mindig jobb ez is, mintha az utcán lógnak a gyerekek.
    Tudjuk, minden korosztály veszélyeztetett valamilyen formában. Én bízom benne, hogy hamar megoldódik és megtöltik tartalommal a délutánokat is. Ha nem úgy lesz, akkor az nagy hiba.

    Én is beleszoktam az ittenibe, csak tanácsolni tudom(nám), hogy vegyék át egy az egyben.
    :)

    VálaszTörlés
  2. Ha mar az iskolanal tartunk:) En azert nem ertem, es engem teljesen meglepett ez az egesz mellette-ellene kampany, mert en mar a nagy atkosban is iskolaotthonos voltam. Delelott-delutan tanitas volt, en ilyen suliba jartam a 11. keruletben. Nekem ez volt a normalis az elsotol a nyolcadik osztalyig. Aztan mar a kozepsuli mas volt, es nyilvan nem kovettem, ha volt valtozas az altalanos iskolai oktatasban. Amikor idekoltoztunk en orultem az egesz napos sulinak 8.30-16.30 ig a gyerek iskolaban van, tanul, felugyelet van, tornazik, jol erzi magat stb.....Az mar egy mas kerdes, hogy volt valami ami jol mukodott regen, azt szetbombaztak, es most ujra akarjak epiteni, de ertelemszeruen nem lesz konnyu. Remelem sikerul nekik, mert maga az elgondolas nem ordogtol valo...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gondolom, hogy az ellenérzések azért voltak a szülők fejében, mert már a bevezetés előtt érezni lehetett, hogy nincs jól átgondolva, megszervezve. Szóval inkább ez a probléma, ha a szülők előre látták volna, hogy már "kész a rendszer", akkor mindez nincs.
      A rendszer jó, én is remélem, hogy az utólagos egyeztetésekkel lesz eredmény is.
      Gondolj csak a mindennapos testnevelés bevezetésére :-(
      Úgy tették ezt, hogy nem mérték fel, hogy lesz-e elég tornaterem, öltöző, tanár ehhez...
      Szerintem az ezután kialakult káosz is hozzájárult az ellenkezésekhez.

      Törlés