Üdvözlet mindenkinek!

A mindennapjaimat firkantom ide az új városomban, Genfben...
Illetve hamarosan Franciaország és Douvaine felfedezése fog következni...


2013. szeptember 18., szerda

A házi feladatok

Ígértem, hogy írok arról, hogy milyen nehézségekkel találkozhatunk, hát itt van J
KATT!

Az első heti feladatok a következők voltak:

1)                 Le kellett írni a nevüket és néhány szót írott betűkkel és nyomtatott betűkkel is.
Ha eltekintünk a betűk formájától, akkor ezzel semmi probléma nincs, nem is volt gondunk vele, mivel kaptunk egy-egy táblázatot, ami segítette a munkát.
A szavak: la lapin, des filles, des gar
çons és a nevük…

2)                 Kaptak egy könyvet, amit fel kellett nekik olvasni, illetve a benne szereplő betűket a gyereknek fel kellett ismerni.
Egy nagyon érdekes történet volt, így imádták hallgatni a gyerekek (a pici is), ez megkönnyítette a betűk felismerését is.
Persze ezt inkább a férjem végezte a helyes kiejtés miatt
J
Itt én inkább a megszokás hibájába estem az ABC-nél, mert sokszor akaratlanul is rosszul mondtam a betűket a francia szabályok szerint.
Például a „g” betűt magyarul [gé]-nek ejtjük, de a franciában [zsé]-nek, ezt még meg kell szoknom, hogy ne keveredjen a gyerek fejében! De nagyon igyekszem
J

3)                 A harmadik típus a hangok felismerése illetve a szótagolás volt.
Képek alapján kellett a szavakat szótagolni, felismerni, hogy
- hány szótagú
- hány [á] illetve [i] hang van benne
- illetve meg kellett mondani, hogy hányadik szótagban.
Mindezt tapsolással egészítik ki, a kezükkel jelzik a szótagok szétválasztását.
Ezután kellett beragasztani a képet a megfelelő helyre (nincs benne, 1 illetve 2 van benne).
Itt már lehetnek gondjaink, mert ugyan hasonlóak a szótagolási szabályok, de mégis vannak különbségek!
A megszokás bizony problémákat okozhat, mert vannak szavak, amiket a magyarban 4 szótagúnak gondolunk, a franciában pedig csak 3 …
Főleg a félhangoknál kell vigyázni, mert azokat nem választjuk ketté a franciában.
Nálunk az „infirmière” – ápolónő és a „policier” – rendőr szavak fordultak elő.
Az én fiamnál az is gondot okozott, hogy nem mindig hallja ezeknek a félhangoknak az [i] hangját, de gondolom a logopédus majd ezen is segít.
Arról nem is beszélve, hogy jó lenne tudni a képen szereplő tárgyak francia elnevezését is, amivel nekem voltak gondjaim.
Sőt a férjem is vétett egy „hibát”, mert a képet ő egy „kutyaháznak” látta, ami franciául „niche”, ezért abba az oszlopba tettük, ahová azok a szavak kerültek, amikben nincs [á] hang.
Közben a tanító néni egy olyan szóra gondolt, amiben 2 [á] hang is van, de ne kérdezzétek, hogy melyik J Nincs itthon sem a férjem, sem a fiam, én meg nem találom a szótárban…
De miután a fiam megmondta, hogy mi mire gondoltunk, az ő megoldását is elfogadták, így hibátlan lett a házija.


 

4)                 Az utolsó típus a matematika feladat, amire 2 hetet adtak, így csak jövő hétfőn kell visszavinni.
Először is el kellett magyarázni a fiunknak, hogy mi a feladat…na meg nekem meg kellett ezt érteni franciául
J
A játék egyszerű, kis korongokat ejt le az egyik játékos, a másik becsukott szemmel számolja, majd meg kell mondania, hogy mennyi, illetve fel kell még sorolnia a következő 3 számot is. Ez szuperül sikerült…
Később ezt lehet még variálni „Kevesebb, mint 11?”, „Több, mint 8?”, stb. kérdésekkel.

Ez volt a múlt heti lecke, tegnap megérkezett az új is!
Persze itt is kell írniuk (jardin, lundi), de már olvasniuk is!
Egyszerű mondatokat kell felismerniük:
- Ez egy iskola.
- Ez egy tanterem.
- Egy fiú van a teremben.
- Egy lány van a teremben.
- Az iskolában van egy lány és egy fiú.
- Az iskolában lányok és fiúk vannak.


 

Ez gondolom nem lenne olyan egyszerű a gyerekeknek a nem fonetikus nyelv miatt, de az első 4 mondatnál képek is segítik a felismerést.
Nekünk meg persze tudnunk kell, hogy mi a különbség a következő mondatok között:
„Une fille est dans la classe.” illetve „Il y a une fille dans la classe.”
A magyarban ezt hangsúlyozással, szórenddel oldjuk meg:

„Egy lány van a teremben.” illetve „A teremben van egy lány.”
J Legalábbis én így magyaráztam meg magamnak!
Utóbbit én egyébként inkább ebben a sorrendben láttam eddig: „Dans la classe il y a une fille.”

Persze kaptak egy új könyvecskét, amit szintén olvasgatni kell, gyakorolni vele a betűk felismerését.
De egy újabb típusú feladat is van, rajzzal is kell jelezni a szótagolást, sőt a szótagokon belül el kell helyezni egy kis ponttal a megadott hangot. Vigyázni kell, mert nem csak azt kell jelezni, hogy melyikben van, hanem azt is, hogy az elején vagy a végén van.

 

Ennek még nem álltunk neki, de lesz feladatunk erre a hétre is!

1 megjegyzés: