Üdvözlet mindenkinek!

A mindennapjaimat firkantom ide az új városomban, Genfben...
Illetve hamarosan Franciaország és Douvaine felfedezése fog következni...


2013. augusztus 13., kedd

Egy kis adag pogácsa :-)

Először is elnézést kérek, de eléggé akadozik a net, így a kommentekre sem tudok mindig reagálni, e-mailekre is nehezen válaszolok!
Az igazi falusi krumplis pogácsa gluténmentes változata következik.
Nagyon követelték már a gyerekek, így ma ezt sütöttem.
KATT!
Az eredeti recept édesanyámé volt, aki nagyon finomat tudott készíteni.Gyakorlatilag régen nem méricskélték a hozzávalókat…
Főztek valamennyi krumplit, áttörték, beletettek pár kanál zsírt, kicsi sót és annyi lisztet, amit felvett.
Jól összegyúrták, nyújtották, kiszaggatták és lisztezett tepsiben megsütötték. Sütés előtt persze megkenték tojással, így szebb lesz a teteje.
Az öregek azt szokták mondani, hogy annál finomabb a krumplis pogácsa, minél több zsír van benne!
Persze aztán édesanyám is áttért az étolajra, mert az egészségesebb (állítólag).
Én sem szoktam méricskélni, mert ezerszer láttam, hogy körülbelül milyen állagúnak kell lennie…
Arra kell figyelni talán egyedül, hogy ez a változat sütés közben kicsit laposabb lesz, ezért nem szabad túl vékonyra nyújtani, illetve általában a sütés közben meg kell fordítani őket, ha az aljuk már megpirult.
Van pár hátránya ennek a pogácsának:
-   Viszonylag sokáig kell sütni, ez ilyen melegben nem szerencsés.
-   Frissen az igazán finom, másnapra „megfásul” a krumpli, ahogy felénk szokták  mondani.
-   Ha kész, akkor a család nekiesik és hirtelen el is fogy…sokkal hamarabb, mint amennyi ideig készítjük.
Búzalisztből természetesen jól nyújtható tésztát kapunk, könnyű kiszaggatni is.
Nálunk általában akkor készült, ha a másik fogás bableves volt, de sokszor követeltük nélküle is.
Ha át akarjuk ültetni ezt gluténmentes lisztre, akkor láthatjuk, hogy a tészta nem áll össze annyira, így nehéz kinyújtani (inkább csak kilapogatjuk), nehezebb kiszaggatni.
Nekem most csak rizslisztem volt itthon, így ebből készítettem.
Hogy lássátok az arányokat, most kivételesen lemértem a hozzávalókat.
-  1 kg burgonya megfőzve, áttörve
-  200 g olaj (szőlőmag olajból csináltam volna, de nem volt itthon, így sima napraforgó olajat használtam)
-  ízlés szerint só
-  200 g rizsliszt
 
Ezt összegyúrtam, kilapogattam körülbelül ujjnyi vastagságúra.
Ekkor jöttek a gyerekek, mert ők akarták kiszaggatni…
A nagyobbik hozta a formákat – nyulat, fenyőfát, csillagot, virágot – és nem akarta megérteni, hogy ennél a tésztánál ezeket nem tudjuk használni, a pogácsa pedig egyébként is kör alakú.
Végül sikerült rábeszélni a hagyományos formára, miután látta, hogy a nyuszinak mindig letörik a füle, ha kivesszük a formából…
Nekem sikerült azért 4 fenyőfát kiszaggatni, a képen is láthatóak.
Ebből a mennyiségből 2 tepsi pogácsa lett, ezeket egyszerre tettem a sütőbe 200 fokra, légkeveréssel.
A GM változatot nem szoktam tojással megkenni, csak simán beteszem sülni.
Összesen 40 percig kellett sütni (a hagyományosat tovább kell!), közben cserélgettem a tepsiket is, illetve fordítgattam a pogácsákat is.
Íme az eredmény:

 
 
Aztán nekiesett a család, mi felnőttek csak 2-3 darabot ettünk kóstolónak, a többit a gyerekek termelték be.
Ennyi maradt ebéd után (10 darab, kb 200 g):
 
Azt gondolom, hogy nem lesz alkalmam megnézni, hogy másnap milyen állagú a GM krumplis pogácsa…
Ez a kérdés mostanra eldőlt, nem maradt egy darab sem :-)
Egyébként pedig attól tartok, hogy amíg itthon leszünk, addig többségében receptek fognak megjelenni a blogon, mivel Genfben nincs alkalmam sütni…most kiélvezem ezt az állapotot.
Az új házat szeptember környékén adják át, utána még legalább 1 hónapot vesz igénybe a festés, bebútorozás, stb., így október-november környékén tudunk majd csak átköltözni.
De már most fogom vinni a háztartási gépeket, hogy minden kéznél legyen, ha már ott fogunk lakni!

3 megjegyzés:

  1. Ezt mifelénk olajban sütik ki.
    :)
    Azt ismered?

    VálaszTörlés
  2. Ha csak pár darab nem fér a tepsibe, akkor azokat mi is olajban sütjük ki :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mondjuk, az kevésbé fogyókúrás.
      :)
      De egy tartalmasabb leves mellé, elég főétkezésnek.

      Törlés