Üdvözlet mindenkinek!

A mindennapjaimat firkantom ide az új városomban, Genfben...
Illetve hamarosan Franciaország és Douvaine felfedezése fog következni...


2013. augusztus 24., szombat

Amaránt a nagy segítség!

A fiúk ma útnak indultak, ezért én tegnap egész délután kenyeret sütöttem, illetve folytattam ma a kekszekkel.
KATT!

Gyakorlatilag 3 kenyér készült, 1 gluténmentes, 1 bio (rozs) és egy normál...
A GM kenyér sütésénél alapvető, hogy teszek hozzá amarántot, hiszen ezzel nyeri el azt a formát, amit a fiam szívesen megeszik.
Mi az az amaránt?
Szerintem sokan nem is találkoznak vele!
Én mondjuk vettem már akkor is, amikor még nem tudtuk, hogy a fiamnak problémája van a gluténnal, de akkor még csak a joghurtba tettük a reggelinél.
Mit írnak róla?
Disznóparéj...ismerős ez a név?
 
 
 
Az amaránt a Föld egyik legősibb kultúrnövénye, tanúja volt az azték és inka birodalmak felvirágzásának és bukásának. Amerika felfedezése előtt az ott élő népek számára alapvető táplálékforrás volt a kukoricával és a babbal együtt, akárcsak a gabonafélék a mai Európában. Tudatos termesztése 5-6000 évre nyúlik vissza. Napjainkban Európában – főként Németországban és Ausztriában – termesztik és fogyasztják liszt és puffasztott amaránt formájában, de nálunk is kapható.
Keményítőtartalma révén alkalmas a kenyérsütésre, a búzaliszthez keverve jó minőségű, kissé sötétebb színű, laza, kellemes ízű kenyér kapható.
Az amarántőrleménnyel készített ételek és termékek fehérje-, élelmirost- és ásványianyag-tartalma mindig nagyobb, mint a kizárólag búzalisztből készített termékeké.
 

 
 
Én azt mondanám a tapasztalataim alapján, hogy elsősorban alkalmas arra, hogy a tészta rosttartalmát növelje, így egy gyúrhatóbb, nyújthatóbb állagot ad az egyébként erre alkalmatlan liszteknél is.
Amikor ma a kekszeket próbáltam összegyúrni, akkor a GM alapanyagoknál komoly ellenállásba ütköztem, semmiképpen nem akart a tészta "összeállni", így fogtam az amarántos zacskót és szórtam bele egy keveset.
Utána simán nyújtható tésztát kaptam, sőt még a nyuszi, kacsa formák kiálló alkatrészei is a helyükön maradtak :-)
 

 
Én nem úgy sütök általában, hogy egy konkrét receptet másolok, inkább fontos számomra, hogy milyen alapanyagok vannak itthon, ehhez igazítom a végterméket.
A picinek bio kekszet akartam sütni, de már csak rozsliszt volt itthon, ami szintén nem arról híres, hogy csak simán össze lehessen gyúrni...hát nem is sikerült :-)
Ja! Vehettem volna másik lisztet is, de a szempont nálunk, hogy próbálunk minden alapanyagot hasznosítani, semmit sem dobunk ki!
Ezért az itthoni dolgokat használtam fel, mert valószínűleg már nem lettek volna használhatók, mire legközelebb jövünk.
Mindent beleszórtam, amit találtam, de a tészta nem volt nyújtható...itt jött újra segítségként az amaránt.
Csodálatos tésztát kaptam!


 

 
Sütés után is egyben maradtak az alakzatok, a fiúk imádtak válogatni a formák között :-)
Megkóstoltam ezt a rozsos változatot is...finom!
Én nem szeretem a rozskenyeret, a rozsos ételeket sem, de elismerem, hogy egészségesek!
A fiúk a finoman őrölt búza liszt helyett ezért születésüktől kezdve teljes kiőrlésű, illetve más lisztekből készült ételeket ettek.
Ezeket próbáltam mindig úgy elkészíteni, hogy én is szeressem, bár természetesen nekem sem ez volt az elsődleges ízvilágom.
Nekik ez a természetes, ezt szeretik is...bár azért egy jó "fehér kenyérért" is meg tudnak őrülni :-)
Most úton vannak Genf felé, már biztosan megették a vacsorát, amit csomagoltam...apa pedig rendületlenül vezet :-)
Persze nagyon hiányoznak még ilyenkor is, amikor itt is csak aludnának a szobájukban...
Pár nap és én is újra Genfben leszek!
 
 
 

3 megjegyzés:

  1. Mindig tanul valamit az ember. Én sem hallottam még eddig erről.
    A növényről igen, az állatoknak szoktuk adni. Hogy hasznosítani is lehet, ez újdonság.
    Nagyon szépek lettek a sütik.
    :)
    Hogy tájékoztassalak az időjárásról is, itt meglehetősen lehűlt, csak 16 fok van, és esik.
    Elkel egy pulóver.
    :)
    Jó utat nekik!

    VálaszTörlés
  2. Szia. Lehet, hogy ismered már, mindenesetre hasznos lehet a Limara Péksége blog, most épp gluténmentessel kisérletezik. Ha ilyesmit olvasok, mindig eszembe jutsz:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi szépen! Ismerem a blogot, mindig onnan válogatok, ha sütni akarok valamit. Limara nagyon ügyes, termékeny blogos, ráadásul mindig kipróbált recepteket tesz fel, nem másolja át máshonnan.
      Őt én is ajánlom mindenkinek! :-)

      Törlés