Üdvözlet mindenkinek!

A mindennapjaimat firkantom ide az új városomban, Genfben...
Illetve hamarosan Franciaország és Douvaine felfedezése fog következni...


2013. április 25., csütörtök

Albert Einstein svájci állampolgár is volt :-)

Karina a blogján alaposan kivesézte a munkásságát, én inkább az életéről írok.
Teszem ezt azért, mert számomra meglepetés volt, hogy ő svájci is volt...
KATT!
Hát akkor vágjunk bele!
1879-ben született Németországban, zsidó családba, de a szülei nem követték a hagyományokat, ezért a kicsi Albert katolikus általános iskolába járt.
Lassú felfogásúnak tartották, aminek az oka talán dyslexia, talán félénkség, talán az átlagostól eltérő agyfelépítése volt. De vannak olyan feltevések is, hogy az autizmus egy gyengébb formájában szenvedett.

Sokszor találkoztam ezzel a véleménnyel: "Eistein is megbukott matematikából!", főleg abban az időben, amikor még tanítottam.
Hát ez sajnos nem igaz, egy félreértésen alapszik...az érdemjegyei megváltoztak, csak közben másik országba költözött és ott már nem a 6-os volt a legjobb jegy, hanem az 1-es.
Ez az új ország volt Svájc!
Szóval ezzel ne vigasztaljátok magatokat :-)

1896-ban Svájcban fejezte be a középiskolát, utána rögtön felvették a zürichi főiskolára.
Még ebben az évben lemondott a német (württembergi) állampolgárságáról, 1900-ban megkapta a tanári diplomáját, 1901-ben pedig a svájci állampolgárságát is.
Tanári állást ugyan nem talált, de Svájci Szabadalmi Hivatalban azokat a szabadalmakat bírálta, amelyek megértéséhez a fizikára volt szükség.

1903-ban megnősült, egy szerb matematikus hölgyet vett feleségül.
Állítólag már 1902-ben született egy gyermekük, aki korán meghalt, de ez nincs bebizonyítva.
1904-ben született Hans, aki hidraulikai mérnök lett Kaliforniában, apjával nem sokat találkozott.
Az 1910-ben született fia skizofréniára volt hajlamos, elmegyógyintézetben halt meg.
1919-ben elvált, de akkor már 5 éve külön éltek.
Még ebben az évben feleségül vette az ápolónőjét, ebből a házasságból gyerek nem született.
De ez talán nem is baj, hiszen a második felesége az unokatestvére is volt.

Közben természetesen folytatta a kutatásait, cikkeket jelentetett meg, megszerezte a doktori címet.
1921-ben jutalmazták ezt Nobel-díjjal, ami azért érdekes, mert nem a relativitás elméletéért kapta, hanem a fényelektromos jelenségek törvényszerűségeinek felismeréséért.
Közben több országban is dolgozott, tanított.
Zsidó származása miatt már az első világháború kitörésekor is voltak problémái Németországban.
Amikor Hitler kancellár lett, utána már lépnie kellett...az USA-ba költözött, ahol állandó tartózkodási engedélyt kapott.
1940-ben amerikai állampolgár is lett, de a svájci állampolgárságát megtartotta.
1952-ben az izraeli kormány felkérte őt, hogy legyen a második elnökük, amit Eistein elutasított.
Mélyen meghatott az izraeli állam felkérése, azonban szomorú vagyok és szégyellem magam, de nem tudom ezt elfogadni.

Agyát a család engedélye nélkül a patológus eltávolította, de az első vizsgálatoknál nem találtak eltérést.
Egy későbbi, részletes vizsgálat mutatta ki, hogy
"a fali burkolati területe hiányzik, és ennek ellensúlyozására belső fali lebenye 15%-kal szélesebb a szokásosnál. Ez a régió felelős a matematikai gondolkodásért és a térlátásért".

Ez természetesen nem egy átfogó kép erről a zseniális tudósról!
Viszont akit érdekel az élete, az megtalálja az interneten is...én csak szemezgettem az információkból :-)

6 megjegyzés:

  1. Szuper írás, Gilda! Köszi.

    Én annyit tennék hozzá, hogy Dos Santos pontosan az izraeli miniszterelnök látogatását használta fel kiindulásként a regényben...

    Még egy picit fogok írni a munkájáról, de tényleg csak érintőlegesen, mert egy francia fizikus felkeltette a figyelmemet...:)

    Ettől függetlenül ő a kedvenc zsenim! :)

    Milyen durva ez az agyeltávolítás a család engedélye nélkül...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Látod ezt sem tudtam, mármint az izraeli szálakat.
      Lehet, hogy a suliban még tudtam, hogy volt svájci is, csak akkor még nem tulajdonítottam neki jelentőséget, aztán meg elfelejtettem.
      A munkáját én szándékosan kihagytam, nagyon hosszú lett volna mindent felsorolni :-)
      Akkor már a második felesége is meghalt, a fiával meg nem nagyon tartotta a kapcsolatot, gondolom ezért fordulhatott elő.
      Egyébként még a halála napján elhamvasztották a kérésére és a hamvait ismeretlen helyen szórták szét.
      Halálakor csak egy amerikai ápolónő volt jelen a kórházban, aki sajnos nem értette a szavakat, amiket németül mormolt...
      Mit is mondhatott?

      Törlés
    2. Kíváncsiam várom, hogy melyik az a francia fizikus:-)

      Törlés
    3. Lehet, hogy azt mondta: most titkosítottam az Isteni formulát, de kinek adjam át, hogy kettős Alberti titkosírással és nem a nevem olaszos leírásával vacakoltam, mint azt sokan hiszik...:)

      Jófej volt az öreg, na.:) A fiairól mit tudni még?

      Egyébként az izraeli min elnök azért kereste meg, hogy segítsen egy olcsóbb atombomba előállításában, hogy ne támadják őket folyton, legyen meg az atom fenyegetettsége...ám ő nemet mondott, majd valami másban mégis segített...:)

      Nemsokára megírom a franciát...:)

      Törlés
    4. Ja, azt én gondoltam, hogy Svájc ott volt az életében, ám azt hittem, hogy a zsidósága miatt...

      Ezt ismerted?

      “Kedves Utókor, ha nem lettetek igazságosabbak, békeszeretőbbek és általában véve értelmesebbek, mint amilyenek mi vagyunk (voltunk) – no, akkor vigyen el benneteket az ördög. Ezzel a jókívánsággal maradok (maradtam) tisztelettel:
      Albert Einstein.” (Egy időkapszulában elhelyezett levél 1936-ból.)

      :))) Hát, valszeg nem lettünk...:)

      Így helytáll ez is:

      “Azt nem tudom, hogy a Harmadik világháborút milyen fegyverekkel fogják megvívni, de a negyediket biztosan botokkal és kövekkel.” (Albert Einstein)


      Törlés
    5. Igen, ismertem az idézeteket! :-)
      Svájcba azt hiszem azért költöztek, mert az apuka Németországban csődbe ment, akkor még nem a zsidósága miatt üldözték, sőt később visszament Németországba is dolgozni.

      Törlés