Üdvözlet mindenkinek!

A mindennapjaimat firkantom ide az új városomban, Genfben...
Illetve hamarosan Franciaország és Douvaine felfedezése fog következni...


2013. november 25., hétfő

Népszavazás Svájcban

Bár a politikától távol tartom magam, de a tegnapi népszavazás eredménye mindenkit érint, így pár sort írok róla.
KATT!
Tegnap 3 dologról szavaztak a svájciak, de mindegyik esetben nem volt a szavazás eredménye.
Talán a legjobban érint bennünket az autópálya matrica.
Íme egy kép a Svájcban található úthálózatról:
 
 
Ha már itt vagyunk a közlekedésnél, akkor érdemes ide tenni a sebességhatárokat is:


Fontos kiemelni, hogy rengeteg radar van az utakon, így sehol sem érdemes átlépni ezeket, mert kemény büntetésre lehet számítani, sőt visszaesőként esetleg még a tartózkodási, munkavállalási engedély is veszélybe kerülhet!
Szóval!
Az eddigi díj 40 CHF volt évente, ezt szerették volna 100 CHF-ra emelni, de ezt a lakosság nem szavazta meg.
Voltak érvek és ellenérvek is a tervvel kapcsolatban, természetesen az úthálózat fejlesztésére szerették volna fordítani a pluszban befolyó összeget, de úgy néz ki, hogy ezen az úton nem tudják beszedni az ehhez szükséges pénzt.
Persze vannak további tervek, például a benzin árának emelése...
Viszont most egyelőre marad a régi rendszer, aki autóval érkezik az országba, az köteles megvásárolni ezt a 40 CHF-os matricát, akkor is, ha csak pár napig időzik itt.
1985-ben vezették be, akkor még 30 CHF volt az ára, majd ha jól tudom 1995-ben emelték meg 40 CHF-ra, azóta nem változtattak ezen, és most sem sikerült...
 
A másik pont volt a népszavazáson azon családok adókedvezménnyel való támogatása, ahol az egyik szülő otthon marad a gyerekekkel.
Erre is nemet mondtak, bár itt is voltak érvek, amik talán esetleg jogosnak is tűnhetnek.
Ugyanis, ha mindkét szülő dolgozik, akkor ők kapnak kedvezményeket azért, mert fizetnek a gyerekek ellátásáért valakinek, ők ezeket az összegeket levonhatják az adóalapból.
De a svájciak úgy gondolták, hogy itt is maradjon meg minden a régi rendszer szerint.
A férjem előzetesen úgy gondolta, hogy az első pontban „igen” lesz az eredmény, én pedig ennél a pontnál, de mindketten tévedtünk.
 
A harmadik pont az 1:12 bérarány felállítása volt, azaz egy cégen belül a legmagasabb fizetés ne haladhassa meg a legkisebb fizetés 12-szeresét, de természetesen erre is „nem” volt a válasz.
Ennél a pontnál biztos voltam az eredményben, nagyon meglepődtem volna, ha „igen”-nel szavaznak!

8 megjegyzés:

  1. Bevallom én is meglepődtem. Ha figyelembe vésszük azt, hogy máshol mennyi az autópályadíj, ez elenyésző. Még a 100 frank sem lett volna sok. Én "igen"-nel szavaztam volna. A 2. kérdéshez nem tudok érdemben hozzászólni. Ellenben a 3. ponton csodálkoztam. :)
    Te miért voltál biztos a "nem"-ben?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én azt gondoltam, hogy a svájci emberek nem fogják hagyni, hogy az állam "felülről" szabályozza, hogy mennyit kereshetnek...:-(

      Törlés
  2. Igen, ez a része érthető.
    :)
    Ezzel szemben azt gonoltam, hogy az átlagos polgárt jobban zavarja a managerek fizetése, ami esetenként az egekben van.
    Tévedtem.
    :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez szerintem sokkal összetettebb, bár én nem látok bele eléggé ennek az országnak az életébe.
      Tudtommal több nemzetközi cég is jelezte, hogy nem ért egyet ezzel a javaslattal, sőt olyanok is voltak, akik esetlegesen kilátásba helyezték, hogy kivonulnak Svájcból, ha ezt megszavazzák.
      Ez viszont már nem csak a legjobban és legkevesebbet keresőket érintené, hanem a közép kategóriát is.
      Ráadásul a létra alsó fokán többségében nem svájci állampolgárok dolgoznak...

      Törlés
    2. Igen, ezzel érveltek az ellenzők. Jól sikerült nekik.
      :)
      A kivonulással való fenyegetőzés nekem picit viccesnek tűnik. Egy nagy céget azért nem olyan egyszerű ugráltatni. :)

      Törlés
    3. Ezek szerint sokan elképzelhetőnek tartották, bár tényleg nem lett volna egyszerű a dolog :-)

      Törlés
  3. Csak szerettem volna megköszönni, hogy erről is írtál. Mivel mi nem tudjuk a nyelvet, így mindebből semmit sem érzékeltünk. Jó dolog hogy itt leglább informálódhattunk ezekről a dolgokról is. Köszönet érte! :) Bea

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igyekszem mindenről írni, ami érinthet másokat is :-)

      Törlés