Üdvözlet mindenkinek!

A mindennapjaimat firkantom ide az új városomban, Genfben...
Illetve hamarosan Franciaország és Douvaine felfedezése fog következni...


2013. november 5., kedd

Köretek

Egy kicsit oldva a feszültséget ma a hagyományos magyar konyha számára szokatlan köretekről írok pár sort.
KATT!
A magyar konyhában megszokott a burgonya (sütve vagy főzve), a rizs, a tészták (beleértve a nokedlit és tarhonyát is).
Én szükségből fordultam a reform köretek felé, de sok közülük megérdemli, hogy megemlítsük. Természetesen mindegyiknek van liszt változata is, de én most csak a köretekre térnék ki, amik közül a többség gluténmentes is.
Szerettem volna a fiamnak változatos étrendet kialakítani, ezért gondolkodtam el azon, hogy a rizs mellett mit is készíthetek neki, ugyanis a krumplit nem szereti, a tésztákért sem rajong (ráadásul a GM tészták iszonyatosan drágák). Az esetleges új olvasók kedvéért itt is leírom, hogy kötelező számára a gluténmentes étkezés.
Lássuk sorban, hogy ő mit eszik:
 
1) A kedvenc a hajdina (franciául sarrasin), ami nem csak az ő kedvence, hanem az enyém is, ugyanis roppant egyszerűen és gyorsan elkészíthető.
Nagyon magas a rost-, vitamin- és ásványi anyag tartalma, ezek közül nagyon fontos az első a gluténmentes étkezők számára.
 

Így néz ki a boltokban kapható csomagolásban:


Hogy miért imádom?
Forrásban lévő, sós vízbe teszem az iskolába indulás előtt, majd leveszem a tűzről és lefedem. Mire a gyerekkel hazaérek (10-15 perc), addigra kész a finom, friss és meleg köret!
Ideális, ha nincs sok időd az ebéd elkészítésére!

2) A következő a köles (franciául millet), ami már főzési időt igényel, viszont az előnye, hogy sósan és édesen is elkészíthető.
Szintén sok fehérjét, ásványi anyagot és vitamint tartalmaz, amire a fejlődő szervezetnek szüksége van.


Ezt köretként ugyan nem szeretik annyira a gyerekek, de időnként bekerül az étrendjükbe. Egy speciális íze van, amit mi felnőttek szeretünk, de a gyerekek inkább puffasztott változatban eszik szívesen.
Én általában fokhagymával ízesítve főzöm, úgy szerintem nagyon finom.
Így néz ki a boltokban kapható csomagolásban:

 

Kölest és hajdinát már ettünk akkor is, amikor még nem tudtuk, hogy a nagyobbik gyerek gluténallergiás, így számunkra ezek nem voltak újak.

3) A sorban a következő a quinoa, amit bevallom még nem főztem, de kacérkodok a gondolattal, hogy veszek egy csomaggal.
Tartalmazza az összes fontos aminosavat, rendkívül magas a vitamintartalma, valamint magas cink-, rost-, folsav-, vas- és magnéziumtartalma van.


Elég drága, legalábbis az előzőekben felsorolt magokhoz képest, de biztosan finom lehet, állítólag a mogyoróhoz hasonló íze van.
A boltokban kapható csomagolásban így néz ki, bár én láttam már színes változatot is:

 

4) A kuszkusz már nem gluténmentes, viszont gyorsan, könnyen elkészíthető és nagyon finom!


De külföldön a boltokban ilyen csomagolásban is megtalálható:


Természetesen recepteket nem mellékelek, már azért sem, mert éppen úgy készítem el, ahogy az adott pillanatban eszembe jut.
Soha nem ragaszkodok egyetlen recepthez sem, bár sokszor az interneten megtalálható receptből indulok ki, aztán variálom az otthon található összetevők szerint.

Hát ezek azok a köretek, amikkel kicsit változatosabbá lehet tenni az étkezést. Természetesen a zöldségek párolva szintén alkalmasak erre, de az én fiaim nem annyira rajonganak értük, bár azért eszik...


 

4 megjegyzés:

  1. Én elég "fatengelyes" vagyok, de ettől a bejegyzéstől kedvet kaptam. :)
    Csak hírből ismertem egyiket-másikat, még nem próbálkoztam velük.
    A hajdina kifejezetten időtakarékos megoldás.
    Ha hazamegyek ki fogom próbálni.
    Köszi!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Majd írd meg, hogy a család hogyan fogadta! :-)

      Törlés
  2. Kuszkuszt már én is készítettem, igaz, hogy sótlan lett, mert nem tudtam, hogy mennyit tegyek bele a sóból. A hajdina itt pihen egy ideje, lassan el kéne készítenem... A kölest nálunk szeretik a gyerekek, köleskását (mint a tejberizs) szoktam belőle készíteni, de többször volt már kölesfelfújt is belőle.
    Én ezt szoktam: http://www.nosalty.hu/recept/kolesfelfujt-sargabarackkal

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, nálunk is inkább édesen szeretik a gyerekek a kölest :-) Az oldalt, amit belinkeltél ismerem, de magát a receptet még nem láttam! Köszi szépen!

      Törlés