Üdvözlet mindenkinek!

A mindennapjaimat firkantom ide az új városomban, Genfben...
Illetve hamarosan Franciaország és Douvaine felfedezése fog következni...


2012. november 24., szombat

Bizonyítvány és kétnyelvűség

Tegnap a nagyobbik fiam megkapta a negyedéves bizonyítványát.
Örömmel jelenthetem, hogy ismét mindenből a legjobb minősítést kapta:-)
Ez nagy öröm nekem, mert tudom, hogy nincs könnyű dolga...
A tanárnő kiemelte, hogy nagyon jól beilleszkedett a többiek közé, igyekszik franciául beszélni, bár a mássalhangzók kiejtését még gyakorolnia kell.
Ez a férjem feladata lesz, hiszen az ő anyanyelve a francia. Persze ő eddig is mindig mindent megtett azért, hogy a gyerek jól beszéljen franciául, most még egy kicsit jobban odafigyel.
És itt jön a kétnyelvűség kérdése...
Mielőtt eldöntöttük, hogy 2 nyelven fogunk a gyerekekkel beszélni, sokat olvastam erről a kérdésről.
Voltak helyeslő és persze ellenző vélemények is gyakorló szülőktől és szakemberektől egyaránt.
Én erőltettem ezt, és nem bántam meg!
A nagyobbik gyerek kb. 3 éves koráig szinte nem beszélt, illetve keveset.
Mindenki kétségbe volt esve...de én azt mondtam, hogy ennek a pici gyereknek kétszer annyi információ van az agyában, mint a hasonló korú társainak, ezt nehezen választja még szét.
Szóval az ő beszédfejlődése lassabb volt, most 5 és fél éves korára, már szétválasztja a 2 nyelvet beszédben is.
A Határátkelőn olvastam egy kb. 3 éves gyerekről, aki állítólag 5 nyelven beszélt...
Én ezt persze nem kérdőjelezem meg, de jó lenne tudni, hogy ki mit ért azon, hogy 5 nyelven beszél a gyerek. Ezt akkor meg is kérdeztem, de sajnos a poszt írójától nem kaptam választ.
Én a nagyobbik fiamról sem állítom még, hogy 2 nyelven beszél, azt viszont igen, hogy mind a 2 nyelven mindent megért.
Viszont még nem sajátította el a nyelvtani szabályokat, vannak hibák a beszédében mind a 2 nyelven.
A pici fejlődése sokkal gyorsabb, talán a nagyobb testvér miatt. Ő már 2 évesen szépen beszélt, de természetesen nem mindig helyesen.
Róla is azt mondhatom, mind a 2 nyelven mindent megért, már most szétválasztja a 2 nyelvet, de még nem beszél helyesen!
Szóval a lényeg: még egy családon belül is különböző lehet a gyerekek beszédfejlődése.
Szerintem nem kell aggódni, ha egy gyereknek ez lassabban megy, majd nagyon gyorsan behozza a lemaradást:-)
Ha valaki ilyen helyzetbe kerül, hogy megadhatja a gyermekének, hogy 2 anyanyelve legyen, és ezzel nem él...az hibát követ el!

2 megjegyzés:

  1. Abszolut egyetertek, a kisebbik fiadhoz hasonloan Dominique is kezdi szetvalasztani a 3 nyelvet( francia, magyar, angol) es meg csak 2 eves...nehez neki kommunikalnia, sokszor nem vagja, mit akarok, de aztan leesik neki es masnaptol mar az uj szavakat is tudja. Nagyon sokat beszelek hozza magyarul, franciaul es angolul is...o is kevesebbet beszel, de beszelget es most kezdi azt is kivalasztani, hogy kihez milyen nyelven kell szolnia.

    A nagyobbik fiadnak pedig gratula, neki nehezebb es nagyon ugyes!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Neki még jobb lesz 3 nyelvvel:-)
      Mint írtam, nem kell aggódni...majd utoléri magát a saját tempójában!
      Bár ez csak az én véleményem, a szakemberek nem tudom, hogy gondolkodnak erről.
      Az iskolában pedig rohamos fejlődésbe fog kezdeni, majd meglátod:-)
      Van egy unokaöcsém, aki 3 éves koráig szinte semmit sem beszélt, pedig csak 1 nyelven tanult. Az oviban aztán elkezdte:-)
      Semmi gondja nem volt az iskolában, addigra már szépen beszélt.

      Törlés