Ha valaki ezt a
szolgáltatást használja, akkor leselkedhetnek rá veszélyek az út során, de
részt vehet egy kellemes utazásban is.
Gondolkodtam, hogy
ez a hír megjelenjen-e itt, de végül arra az álláspontra jutottam, hogy jó, ha
tudjuk, hogy mire lehet számítani utasként vagy sofőrként.
KATT!
Nagyon elterjedt az
utazásnak ez a módja, sokan veszik igénybe, természetesen mind a két oldalról
vannak előnyök és hátrányok.
A sofőr részéről az
előnyök:
- olcsóbb lesz az
utazás, mivel az utas beszáll valamennyi pénzzel a benzinköltségbe
- van társasága az út
során, ha esetleg egyedül utazik.
Hátrány lehet
viszont, hogy idegen emberekhez kell alkalmazkodni, esetleg módosítani kell az
útvonalon, hogy felvegyük, kitegyük az utast.
De hallottam
rémtörténeteket arról is, hogy az utas miatt a sofőrnek akár 1 napot is várnia
kellett a határon az átkelésre, mert az utasnak nem voltak rendben a papírjai,
a csomagok tartalmáról meg ne is beszéljünk…ott is érhetnek bennünket
meglepetések egy ellenőrzésnél.
Az utas részéről:
- szintén olcsóbb
lehet az útja, hiszen a repülőjegyek és a vonatjegyek is drágák
- sok esetben házhoz
jönnek érte, esetleg házhoz is szállítják, így nem kell a csomagjaival
átszállnia
- kényelmesebb utazás
(tekintve például azt a tényt, hogy az utóbbi időben egyre többször olvasom,
hogy a vonatoknál több embernek eladják a helyjegyet, így az utas esetleg végig
áll a vonat folyosóján az utazás alatt).
Hátrány lehet, hogy
a sofőr (a saját és utasai biztonságának érdekében) lassabban halad, mint
ahogyan az utas elképzeli, dugók, eső és köd is lassíthatja a haladást.
Szóval van előny és
van veszély…
De vannak íratlan
szabályok, amiket illik betartani, ha felveszünk valakit az autónkba, illetve
utasként beszállunk valakihez.
Mielőtt egy utat
lefixálnánk érdemes a következő dolgokat alaposan megbeszélni, hogy közben ne
érjenek bennünket meglepetések:
- milyen útvonalon
megy az autó
- milyen tempóval
halad a sofőr, szokott-e pihenni, aludni az út során
- általában mennyi
idő alatt teszi meg az utat
- megáll-e
cigarettaszünetre, illetve lehet a kocsiban dohányozni
- enni lehet-e a
kocsiban, vagy ezt a pihenőknél kell megtenni
- rádiót vagy CD-t
hallgat-e útközben, utóbbinál fontos, hogy milyen zenét részesít előnyben
- betartja-e a sofőr a
közlekedési szabályokat, illetve az utas ezt fontosnak tartja-e
- mennyi csomagot
visz magával az utas
stb.
Néhány szempont
talán viccesnek tűnik ebben a felsorolásban, de a tapasztalatom alapján ezekre
érdemes kitérni még az utazás előtt!
Nem véletlenül
született ez a bejegyzés, ugyanis a mostani utamból hazafelé egy rémtörténet
lett az út végére.
Bár az útvonalat
előre megadtam, az utas mégis másfelé akart menni, mert szerinte arra
gyorsabban lehet haladni.
Nem nagyon tetszett
neki az sem, hogy betartom a megengedett sebességet, nem 160-nal megyek.
Azt gondolta
eldöntheti, hogy előzök vagy sem, bár még jogosítványa sincs.
A nagy ködben
lassabban mentem, mivel az orromig sem láttam, így természetesen hosszabb ideig
tartott az utazás is.
Sajnos a panaszait
hangosan, káromkodva adta elő, pedig én sem a hangos beszédet, sem a káromkodást
nem szeretem. Különösen irritál, ha valaki a saját gyerekével úgy beszél,
ahogyan más a kutyájával sem.
Azt gondolta, hogy
megszabhatja, hogy alszom-e közben, és ha igen, akkor mennyit…
Végig ettek az
autómban, amit mi nem szoktunk, így ráfér a kocsira egy alapos takarítás. Bár
ez volt a legkisebb gond, ez nem zavart a koncentrációban vezetés közben.
Háztól házig
szállítottam őket, ehhez kisebb kitérőt tettem a felvételkor és a megérkezéskor
is.
A közlekedési
szabályokat egyáltalán nem tartotta tiszteletben, nem számít a
sebességkorlátozás, az előzni tilos tábla, sőt még az a tény sem, hogy a biztonsági
övet kötelező bekapcsolni, ráadásul az általam hallgatott zene sem felelt meg
neki…
Ez a biztonsági öv
kérdése elég érdekesen alakult, mert szerinte engem ne érdekeljen, hogy sem ő,
sem a lánya nem kapcsolja be (mert kényelmetlen), mert őket büntetik meg egy
ellenőrzésnél. Ezt viszont én úgy látom, hogy elsősorban az én felelősségem az
utasaim biztonsága, így természetesen ragaszkodtam hozzá, ugyanis ha egy
esetleges balesetnél kirepül a szélvédőn, akkor én fogok börtönbe menni, illetve
nekem kell feldolgozni egy esetleges tragédiát. Hasonlóan igaz ez arra a tényre
is, hogy nem a megengedett sebességgel kell menni, főleg nem gyorsabban, hanem
akkorával, ami a biztonságos haladást biztosítja. Nem az a lényeg, hogy gyorsan
odaérjünk, hanem az, hogy épségben!
Azt gondolná az
ember, hogy így gondolkodik egy anya is, akinek a gyermeke is a kocsiban ül, de
nem minden esetben igaz ez a tapasztalatom szerint.
Kemény út volt,
nagyon nehéz volt vezetnem ilyen körülmények között, így amikor végre
kiszálltak, akkor eldöntöttem, hogy ez volt az utolsó út, hogy valakit
felveszek az autómba.
Vittem már mást is
haza, de eddig minden esetben kellemes utunk volt, ez a tapasztalat viszont
örökre elvette a kedvem az utaztatástól.
Az eddigi
utasaimmal semmi probléma nem volt, örülök, hogy őket szállíthattam!
Hogy milyen
panaszai voltak?
Fájt a feneke a sok
üléstől (bár többször megállított egy cigire, kávéra, szendvicsre, WC-re),
állítása szerint nem evett egész nap (hát ez maximum rám volt igaz), nem volt
Modern Talking kazettám, és persze nem tettem meg 8 óra alatt az 1000 km-es
utat.
Fájt a feje (nekem
is), ráadásul az utakon vannak elterelések, piros lámpák, amik a folyamatos
káromkodás után sem váltanak zöldre hamarabb.
Mivel az út egy
részében játszott a telefonján, az lemerült. Az én autós töltőm nem volt jó az
ő készülékéhez, így nem tudta feltölteni. Felajánlottam, hogy az én
telefonomról hívhatja az otthoniakat, de felháborodva közölte, hogy csak nem
képzelem, hogy ő fejből tudja a számukat…
Visszafelé vonattal
jött, az útja 3 órával hosszabb volt és jóval drágább, ráadásul nem
háztól-házig utazott, de ez már az ő baja.
Nekem mi volt a
problémám?
Állandóan
káromkodott, elégedetlenkedett, ráadásul jó hangosan. Sajnáltam a lányát,
azért, amilyen hangnemben beszélt vele.
Mivel meg akarta
szabni, hogy mikor előzzek, milyen gyorsan menjek, mennyit aludjak, milyen
útvonalon menjek, így egész úton ebben az ideges környezetben vezettem, ami
nagyon megnehezítette a koncentrációt.
De ez is egy
tapasztalat, le kell vonni a megfelelő következtetéseket…
Otthon beszéltem
olyan sofőrrel, aki szintén idegeneket szállított. Velük nem voltak olyan
gondok, hogy bele akartak szólni a vezetésbe, de az irataik nem voltak rendben,
így a határon félreállították az autót. A sofőr 1 nap után tovább mehetett, az
utasok nem. Ez is benne van a pakliban…
Senkit sem akarok elriasztani ettől az utazási formától, normális esetben nincsenek ilyen gondok, ahogy nálam sem voltak eddig, de érhetnek bennünket nem várt meglepetések!
Nekem utasként eszembe sem jutna, hogy meg akarjam szabni a sofőrnek, hogy mekkora sebességgel menjen, milyen útvonalon, előzzön-e, illetve mennyit aludjon, ha úgy érzi, hogy szüksége van rá...inkább szólnék, ha 160-nal megy, és ezzel veszélyezteti az életemet, sőt a gyerekem életét, de különbözőek vagyunk, másképpen látjuk a dolgokat...
Hm. Én soha nem viszek senkit és nem is ülök be senki mellé. Jobb a békesség.
VálaszTörlés:)
Részvétem.
:(
Az alapvető biztosításod nem terjed az ilyen típusú utasokra, sem a stoppolókra.
VálaszTörlésEz pontosan mit jelent? Keletkezhet plusz hátránya abból valakinek, ha ilyen utast visz egy esetleges balesetnél? Mondjuk engem már nem fog érinteni, mert ő volt az utolsó utas, de ha esetleg megszánok egy stoppost, akkor mi a helyzet?
TörlésElvileg a biztosításod érvényes az utasra is, de a biztosító beleköthet abba, hogy az utas valamit fizetett azzal, hogy hozzájárult a benzimköltséghez és főleg akkor van gond, ha a biztosító azt állítja, hogy az utasnak is volt holmi felelőssége a baleset bekövetkeztében (pl eltérítette a vezető figyelmét). A svájci biztosítók különösen híresek arról, hogy nehezen fizetnek ha valamibe beleköthetnek, ezért ha ilyen utasokat akar valaki szállítani (ezt franciául "covoiturage"-nak nevezik), nagyon tanácsos előzőleg tisztázni a biztosítóval.
TörlésKöszi szépen, jó ezt tudni!
Törlés