Üdvözlet mindenkinek!

A mindennapjaimat firkantom ide az új városomban, Genfben...
Illetve hamarosan Franciaország és Douvaine felfedezése fog következni...


2014. május 18., vasárnap

C'est...illetve Ce sont...

Egy kérés érkezett hozzám, hogy jó lenne, ha több feladatot tennék fel.
KATT!

A kérés jogos, hiszen nekem is az volt a problémám sokszor, hogy nem kaptunk a tanfolyamon elég házit…
Eleinte ezt még igyekszem példamondatokkal elmagyarázni, de utána jöhettek ti és a szótár!
Ehhez egy új blokkot nyitok, hiszen ezekben a feladatsorokban az eddig feltett anyagok ismeretére is szükség lesz.
Gyakran halljuk a következő mondatot:
„Qu’est-ce que c’est?” [keszkösze] – Mi ez?
A válasz?
C’est un livre. [szetánlivr] – Ez (egy) könyv.
Ce sont des livres. [szeszon délivr] – Ezek könyvek.

Hát ez így túl könnyű lenne!
Egy tárgy esetén „ C’est…”, több tárgy esetén „Ce sont…”.
Ezért teszek a mondatokba mellékneveket, jelzői birtokos névmásokat, amiket talán kicsit érdemes átismételni.
Pl.:
C’est ma voiture rouge. [szemá voátür ruzs] – Ez az én piros autóm.
Ce sont ses stylos bleus. [szeszon szésztilo blö] – Ezek az ő kék tollai.

A feladatoknál figyeljetek arra, hogy a mellékneveket a főnév elé vagy mögé kell tenni, de az egyeztetést se felejtsétek el!
Kicsit gonosz voltam, így buktatók is vannak a feladatok között…
1.Ez egy szürke szék.
2. Ezek kis székek.
3. Ez egy nagy ablak.
4. Ezek fehér ablakok.
5. Ez egy magas férfi.
6. Ezek az én lila füzeteim.
7. Ez az első lecke.
8. Ez az én barna székem.
9. Ez az ő fekete szekrénye.
10. Ez a te iskolád.

Jó munkát!
Várom a megoldásokat!

9 megjegyzés:

  1. Köszönöm a leckéket!
    1. C'est une chaise grise.
    2. Ce sont petites chaises.
    3. C'est une grande fenetre.
    4. Ce sont fenetres blanches.
    5. C'est l'homme gros.
    6. Ce sont mes cahieres violetes.
    7. C'est premiere lecon.
    8. C'est ma cahier brune.
    9. C'est sa armoire noire.
    10. C'est ta l'ecole.

    VálaszTörlés
  2. Majdnem :-)
    1-4 jó, gondolom nem tudod elővarázsolni a francia karaktereket :-)
    3,4-ben: fenêtre illetve fenêtres....de ez nem hiba!!!
    5-ben nem jó a névelő és a melléknév! Helyesen: C'est un homme grand.
    6-ban a melléknév és a főnév nem stimmel: Ce sont mes cahiers violets.
    A 7. jó, csak a francia karakterrel helyesen: C'est première leçon.
    A 8-ban azért nem jó sem a birtokos névelő, sem a melléknév, mert a "füzet" hímnemű. Helyesen: C'est mon cahier brun.
    A 9-es jó!
    A 10-es több ponton rossz! Nem használhatunk névelőt és birtokos névmást egyszerre!
    Itt csak a birtokos névmás kell, ami "ta" lenne, mert az "iskola" nőnemű. Itt volt a buktató!
    Mivel magánhangzóval kezdődik, ezért helyesen: C'est ton école.
    De ügyes! :-)

    VálaszTörlés
  3. Arra gondoltam, hogy a "csendben olvasgatók" rengeteget profitálhatnak abból, hogy van 1 ember, aki el is küldi a fordításokat...
    Ezért először arra gondoltam, hogy a javítást privátban küldöm el, de nem teszem!
    Hogy miért?
    Azért, mert ebből elsősorban vitike35 profitál, mivel ő gondolkodott el a megoldásokon, neki sokkal világosabb lesz a javítás után sok minden.
    A többiek, akik passzívak, továbbra is csak olvasnak ezekről a dolgokról...
    Sokkal kevesebb marad a fejetekben, mint neki!

    VálaszTörlés
  4. Hát igen, a melléknév egyeztetésről még nem igazán tértek ki a tanfolyamon, ezért nagyon jó, hogy javítod. Gond szokott lenni még, hogy milyen nemü az adott főnév, a fordítóba nem adja ki, a tanár sem mindig mondja, de most találtam pár francia szótárt, amibe megtalálom, hogy hímnem vagy nőnem. Egyébként aki így akar általad tanulni franciát, tényleg jobb, ha nem csak passzívan szemléli ezeket a feladatokat, mert tényleg nagyon jó agytorna!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pedig meg kell szokni, hogy minden főnevet a nemével együtt tanulunk meg, de ez nekem is nehezen ment, mivel a magyarban erre nem kell figyelni!
      Persze megértik akkor is, ha eltéveszted a nemét, de én maximalista vagyok :-)
      Azt gondolom, hogy olvasgatással senki sem fog előbbre jutni...:-(

      Törlés
  5. Hát mivel én tanultam németet, nem gond, hogy névelővel együtt tanuljam meg a főneveket, és nem utólag akarom keresgélni, hanem amikor tanulom a szót, azzal együtt. Tényleg a német miatt nekem ez természetes, a gyerekeim akadnak ki folyamatosan, hogy miért vannak nemek a franciába! Hát ez az szerintem, amire senki nem tud választ adni. :-)

    VálaszTörlés
  6. Sziasztok!

    Többes szám és határozatlan névelő esetén (2. és 4. példa), lemaradt a "des" határozatlan névelő. Mindenhol kell névelő, nagyon kevés esetet kivéve (pl. címek, rövid hírek, stb.), így a 7. példánál is: C'est la première leçon.
    A kötési szabály a 9. mondatra is vonatkozik: C'est son armoire noire.

    Egyébként a nemek latinból "öröklődtek" át, ahol még semleges is volt, de nem kevés esetben más nemű lett a szó, pl. "pons, -tis fem." --> "un pont" (híd). A nemre egy idő után rá lehet érezni szerintem (legalábbis >50% biztossággal el lehet találni) hangzás alapján.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tökéletesen igazad van, elkerülte a figyelmemet. Köszönjük szépen!
      Megköszönném, ha máskor is javítanád, ha hibát látsz! :-)

      Törlés
  7. Akkor összegezzük a 10 mondatot helyesen!
    1. C'est une chaise grise.
    2. Ce sont des petites chaises.
    3. C'est une grande fenêtre.
    4. Ce sont des fenêtres blanches.
    5. C'est un homme grand.
    6. Ce sont mes cahiers violets.
    7. C'est la première leçon.
    8. C'est mon cahier brun.
    9. C'est son armoire noire.
    10. C'est ton école.

    VálaszTörlés