Üdvözlet mindenkinek!

A mindennapjaimat firkantom ide az új városomban, Genfben...
Illetve hamarosan Franciaország és Douvaine felfedezése fog következni...


2015. október 6., kedd

Boris Vian - Vernon Sullivan

A napokban 3 könyv jutott az eszembe, amiket Boris Vian Vernon Sullivan álnéven írt meg.
Magyarországon többször is megjelentek, de kettő címének a fordítása változott az idők során.
KATT!

Hatalmas vihar volt körülöttük Franciaországban a megjelenésükkor, amiért többször perbe fogták, viszont milliókat keresett velük.
Az eredeti címek:
1946: J'irai cracher sur vos tombes
1947: Les morts ont tous la même peau
1948: Et on tuera tous les affreux
1950: Elles se rendent pas compte
Igen, 3 könyvet említettem, de itt 4-et soroltam fel! Ennek csak az az oka, hogy a negyediket nem ismerem, csak az első hármat tudtam megvenni anno...
Ezeket a megvásárolt könyveket gondosan megőriztem, magammal is hoztam őket Genfbe, így ezek lesznek az első könyvek, amiket franciául fogok elolvasni, hiszen a kezemben van a magyar fordítás is.
Az első könyv 3 kiadást élt meg Magyarországon (1989, 1999, 2008), a címük egységesen: Köpök a sírotokra.


A második könyvet kétszer adták ki, 1991-ben "Minden hulla fekete" címen, 2011-ben "A holtaknak már mindegy" címmel.

A harmadikat szintén kétszer adták ki, 1990-ben "Öljünk meg minden rohadékot!" címmel, 2012-ben "Pusztuljon minden rusnyaság!" címmel.



Én ezt a 3 könyvet tudtam beszerezni, a negyediket is két különböző címmel jelentették meg, 1992: És mindez a nők miatt, 2014: Ki érti a nőket?


Természetesen az újabb kiadásoknak a címükön kívül a borítójuk is más, de nekem ezek a kiadványok jobban tetszenek!
Az olvasói kritikákat olvasgatva vegyes képet láttam. Természetesen van akinek tetszenek, van akinek nem, így van ez minden alkotással. Az biztos, hogy én szerettem őket olvasni, és most újra meg fogom tenni, csak eredetiben.
Persze Boris Vian a saját nevén is sok könyvet kiadott, amik közül talán a legismertebbek:
1946: Tajtékos napok
1947: Pekingi ősz
... de még lehetne sorolni a megjelent könyveit.
Az életében a saját nevén kiadott könyveit kevésbé vásárolták, néhány ezer példány fogyott csak belőlük, míg a Sullivan-regények százezres példányszámban fogytak.
Közvetve viszont a halálát is ezek a könyvek okozták.
Tiltakozása ellenére filmet készítettek a Köpök a sírotokra című regényéből, 1959. június 23-án ennek a filmnek a premier előtti vetítésén esett össze, szívrohamot kapott (a torz adaptációra tett dühös, trágár megjegyzést), és 39 éves korában sajnos a mentőautóban meghalt.
Érdemes megemlíteni, hogy nem csak íróként, hanem zenészként is ismert volt, még Miles Davissel is muzsikált.
Ötszáznál több dalt írt különböző műfajokban, rendszeresen publikált jazz zenével foglalkozó folyóiratokban.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése